Tre dagars resumé

Söndag:
Denna dag bestod av strålande sol och värme som de föregående dagarna och cyklarna rullade mot byn Hassela. Vi hade fått en förvarning om att vägen var backig, men vi trodde inte att vägen skulle vara i klass med att klättra uppför alperna fyra gånger om. Vi har iaf hittat ett perfekt ställe för Hägglunds att testa sina bandvagnar på, för lutningarna på backarna var det inget fel på. Den här dagen blev riktigt jobbig och trots många timmar på vägarna kom vi bara runt 7 mil. Vi slog läger i Hassela i en gammal hockeyrink, vi kände att vi skulle känna oss hemma där. Det vi märkte ganska snabbt var att vi inte skulle bli ensamma där, innan vi hann upp med tältet var vi halvt uppätna av diverse flygfän. Så efter att tältet var uppe beslöt vi oss för att stänga in oss i tältet för resten av kvällen/natten. Vi sov för övrigt 12 timmar i det där tältet, tror att kropparna behövde ladda lite batterier.

Måndag:
Under natten regnade och åskade det i princip hela tiden, vi fick dock uppehåll precis under tiden vi tog ner tältet men direkt efter det började det regna igen. Regnet fortsatte, backarna fortsatte, vi blev mer och mer deprimerade för stunden. När vi kom till Delsbo där vi hade tänkt sova för natten var humöret på lägsta nivån hittills, vi bestämde oss för att söka upp ett vandrarhem. Dock var det närmaste 2,5 mil bort, vi bokade det iaf och beslöt oss för att käka lunch i Delsbo. Det blev en härlig kebabtallrik och ett toalettbesök, detta höjde humöret rejält och när vi cyklade iväg mot vandrarhemmet kände vi att ett vandrarhem var för fegt för ett par riktiga friluftsmänniskor så vi avbokade vandrarhemmet och slog upp tältet istället längs vägen. Vi hittade en liten avfart nära en sjö, där tog vi även årets första dopp och det var riktigt skönt eftersom det var varmare i vattnet än ovanför. När tältet var uppe och vi satt inne i tältet slutade det givetvis att regna. Det regnade alltså konstant, men bara under tiden vi cyklade. Snopet!

Tisdag:
Återigen en natt i tält och den här gången blev det 10 timmars sömn. Kanske ska avslöja att våra frukostar hittills har bestått av orostade rostade bröd och ishavssallad, oslagbart! Den här dagen har varit skön, molnigt, lite kyligt men utan regn. Dock fick ante lite problem med en av sina pedaler så det blev några stopp men i övrigt alltså skön cykling med mindre backar. Inatt får vi sova inne och jag (Jonas) har nyss tagit en dusch. Stället är Bollnäs hos en klasskompis till ante.